- Erti Iman (الإيمان) secara harafiah dalam Islam adalah bererti percaya kepada Allah. Dengan itu orang yang beriman adalah ditakrifkan sebagai orang yang percaya (mukmin). Siapa yang percaya maka dia dikatakan beriman. Perkataan Iman (إيمان) diambil dari kata kerja 'aamana' (أمن) -- yukminu' (يوءمن) yang bererti 'percaya' atau 'membenarkan'. Perkataan Iman yang bererti 'membenarkan' itu disebutkan dalam al-Quran, di antaranya dalam Surah At-Taubah ayat 62 yang bermaksud:
- "Dia (Muhammad) itu membenarkan (mempercayai) kepada Allah dan membenarkan kepada para orang yang beriman."
Takrif Iman menurut istilah syariat Islam ialah seperti diucapkan oleh Ali bin Abi Talib r.a. yang bermaksud: "Iman itu ucapan dengan lidah dan kepercayaan yang benar dengan hati dan perbuatan dengan anggota."Aisyah r.a. pula berkata: "Iman kepada Allah itu mengakui dengan lisan dan membenarkan dengan hati dan mengerjakan dengan anggota."Imam al-Ghazali menghuraikan makna Iman adalah: "Pengakuan dengan lidah (lisan) membenarkan pengakuan itu dengan hati dan mengamalkannya dengan rukun-rukun (anggota-anggota)."Iman ialah membenarkan dengan hati, menyatakan dengan lisan, dan melakukan dengan anggota badan. Ringkasnya orang yang beriman ialah orang yang percaya, mengaku dan beramal. Tanpa tiga syarat ini, seseorang itu belumlah dikatakan beriman yang sempurna. Ketiadaan satu sahaja dari yang tiga itu, sudah lainlah nama yang Islam berikan pada seseorang itu, iaitu fasik, munafik atau kafir. - 1 Rukun Iman
- 1 Percaya kepada Allah
- 2 Percaya kepada Para Malaikat
- 3 Percaya kepada Kitab-Kitab Allah
- 4 Percaya kepada Nabi dan Rasul
- 5 Percaya kepada Hari Akhirat
- 6 Percaya kepada Qada' dan Qadar
Percaya kepada Allah
Konsep yang paling asas ialah percaya bahawa tuhan itu satu (Tauhid). Konsep keesaan Allah ini adalah mutlak, dan tidak relatif kepada apa apa jua yang wujud di dunia ini. Dalam Surah Al-Ikhlas,
وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ o لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ o اللَّهُ الصَّمَدُ o قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ
—Surah Al-Ikhlas, Ayat 1-4-
- "Katalah (wahai Muhammad) bahawa Allah itu tunggal. Allah tempat meminta. Tidak Dia beranak dan tidak juga Dia diperanakkan. Dan tiada yang serupa denganNya, Dialah Tuhan yang Esa."
Wajib bagi orang Islam lelaki dan perempuan yang telah baligh dan berakal untuk mengetahui sifat-sifat wajib bagi Allah, sifat-sifat mustahil dan sifat jaizNya, yang jumlah kesemuanya ada 41. Sifat-sifat wajib Allah ada dua puluh, sifat-sifat mustahil juga dua puluh dan sifat harus/jaizNya ada satu.
Allah ialah nama bagi Tuhan yang sebenar. Allah yang mencipta seluruh alam dan isinya. Allah yang mengatur dan menjaganya. Allah tidak boleh dilihat, tetapi bukti-bukti sangat banyak untuk menunjukkan pada akal yang waras dan adil bahawa Allah itu wajib ada. Bukan sekadar kita wajib mempercayai bahawa Allah itu ada, bahkan wajib pula kita menyembah NYA.
Untuk hendak mempercayai Allah dan menyembah NYA, manusia wajib mengenal Allah dengan betul. Dan untuk hendak mengenali Allah dengan betul, manusia mestilah mencari dan mengkaji dalil-dalil dari Al Quran, Hadis dan Akal. Jika kita tidak mengenal Allah dengan betul, nescaya akan sesat dan kafirlah kita
Percaya kepada Para Malaikat
Rukun iman yang kedua ialah percaya kepada Malaikat. Setiap muslim yang mengucap syahadah wajib mempercayai adanya malaikat. Malaikat juga adalah makhluk Allah yang diciptakan dari cahaya. Zat malaikat adalah halus, tidak nampak oleh mata kasar manusia biasa tetapi mampu dilihat oleh manusia yang luar biasa seperti Nabi dan Rasul. Rupa malaikat yang sebenar hanya Allah sahaja yang tahu. Namun berdasarkan hadis, malaikat mampu menjelma dalam pelbagai rupa manusia dan bentuk makhluk yang lain. Ia berakal, boleh berkata-kata dan boleh bergerak ke suatu jarak yang jauh dalam masa yang singkat. Keadaan malaikat semata-mata adalah untuk taat dan menjalankan titah perintah Allah. Malaikat itu tidak makan dan tidak minum, tidak mengantuk dan tidak tidak tidur, tidak juga ia berasa penat dan letih.
Malaikat sangat banyak bilangannya dan Allah sahaja yang tahu bilangan sebenarnya. Dalam ilmu Tauhid, umat Islam diwajibkan mengenal 10 malaikat dan tugasan mereka. Iaitu :
-
- Malaikat Jibrail : Tugasnya membawa wahyu dari Allah Ta’ala kepada Rasul-rasul dan Nabi-nabi, juga menguruskan bala seperti gempa bumi, air bah, ribut dan lain-lain lagi.
- Malaikat Mikail : Tugasnya membawa rezeki dengan menumbuhkan tumbuh-tumbuhan, membiakkan haiwan, mengeluarkan hasil galian bumi.
- Malaikat Israfil : Tugasnya untuk meniup “sangkakala” ketika sampai masa kiamat iaitu bumi akan hancur dab sekali lagi ia meniup sangkakala itu ketika sampai masa manusia hidup semula dan keluar dari kubur untuk perhitungan di akhirat.
- Malaikat Maut : Tugasnya ialah mengambil nyawa, iaitu mematikan apabila sudah sampai ajal, dan tugasnya mengambil nyawa tidak akan cepat sesaat dan tidak akan lewat sesaat.
- Malaikat Munkar : Tugasnya menyoal orang mati di alam kubur.
- Malaikat Nakir : Tugasnya menyoal orang mati di alam kubur.
- Malaikat Raqib : Tugasnya ialah menulis pahala bagi orang yang membuat kebaikan.
- Malaikat Atid : Tugasnya adalah untuk menulis dosa bagi orang yang membuat mungkar dan kejahatan.
- Malaikat Ridhwan : Tugasnya menjaga syurga.
- Malaikat Malik : Tugasnya menjaga neraka.
Firman Allah Ta’ala Surah At Tahrim ayat 66:
Malaikat itu tidak menderhaka kepada Allah mengenai apa yang DIA perintah kepada mereka, dan mereka membuat apa jua perintah oleh-NYA.
Malaikat dijadikan Allah untuk menjalankan tugas-tugas yang tertentu dan berlainan. Setiap tugasan yang diberikan Allah kepada Malaikat, akan dilakukan oleh Malaikat tanpa kompromi.
Zaman sekarang, sudah ada orang yang mendakwa mampu menghalang tugas Malaikat. Ada yang mendakwa boleh “slow talk” dengan 'Izrail untuk tidak mencabut nyawa seseorang. Sedangkan ‘Izrail yang ditugaskan untuk mencabut nyawa, apabila sudah sampai ajal seseorang sebagaimana yang tertulis di Lauh Mahfuz, 'Izrail akan menjalankan perintah yang Allah arahkan dengan mencabut ajal makhluk tersebut, tidak cepat sesaat dan tidak lewat sesaat. Begitulah yang diperjelaskan dalam ilmu Tauhid Ahlus Sunnah wal Jamaah. Jelas menunjukkan dakwaan ahli bidaah ini bertentangan dengan Al Quran Surah At Tahrim ayat ke 66. Sekaligus kenyataan dan dakwaan mereka telah membatalkan keIslaman dan keimanan mereka.
Percaya adanya Malaikat yang telah diciptakan oleh Allah untuk melaksanakan perintah Allah. Allah menciptakan Malaikat dari Nur iaitu cahaya. Maka, Malaikat tidak terdiri daripada jisim dan tidak diberikan nafsu untuk makan, minum atau tidur. Malaikat juga tidak mempunyai jantina untuk memudahkan mereka mentaati Allah sepanjang masa.
Percaya kepada Kitab-Kitab Allah
Orang Islam percaya bahawa Allah telah menurunkan kitab-kitab kepada para nabi dan rasul untuk membimbing manusia ke jalan yang benar. Ia diakhiri dengan kitab Al-Quran.
Kitab-kitab terbahagi dua:
Suhuf - Pedoman yang tidak begitu lengkap mengandungi hanya hukum-hakam dasar yang perlu diterangkan kepada manusia umumnya. Jumlah suhuf 100 buah
- Nabi Allah Shith(a.s) 50 suhuf
- Nabi Allah Idris(a.s) 30 suhuf
- Nabi Allah Ibrahim(a.s) 10 suhuf
- Nabi Allah Musa(a.s) 10 suhuf
Kitab-kitab yang wajib diimankan adalah:
- Taurat: diturunkan kepada Nabi Musa a.s.
- Zabur: diturunkan kepada Nabi Daud a.s.
- Injil: diturunkan kepada Nabi Isa a.s.
- Al-Quran: diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w.
Orang Islam percaya bahawa pada masa kini, kitab-kitab selain
Al-Quran telah diubahsuai mengikut kehendak pihak-pihak tertentu; maka
ia bukan lagi merupakan naskah-naskah yang tulen. Al-Quran
menyempurnakan segala kitab-kitab yang terdahulu
Percaya kepada Nabi dan Rasul
Beriman kepada nabi dan rasul ialah meyakini bahwa nabi dan rasul itu
benar-benar diangkat oleh Allah SWT untuk membimbing manusia ke arah
jalan hidup yang baik yang diridlai Allah. Islam mengajar umatnya bahawa Allah menyampaikan wahyuNya melalui malaikat kepada nabi dan rasul. Nabi ialah seorang lelaki yang dipilih Allah untuk menerima wahyu untuk kegunaan dirinya dan umatnya sahaja.
Rasul dan nabi merupakan manusia
biasa. Islam menghendaki penganutnya untuk mempercayai setiap nabi dan
rasul ini dan tidak membezakan mereka antara satu sama lain. Rasul
pula merupakan seorang lelaki yang dipilih untuk menerima wahyu untuk
dirinya serta disampaikan kepada orang lain. Dilaporkan terdapat 313
orang telah dipilih sebagai rasul sejak bermulanya penciptaan manusia.
Manakala bilangan nabi pula adalah 124,000 orang (termasuk rasul).
Terdapat 25 rasul yang dinyatakan dalam Al-Quran, dan lima dari rasul
tersebut adalah Ulul Azmi iaitu; , Nuh,Ibrahim, Musa, Isa dan Muhammad.
Ulul Azmi adalah gelaran yang diberikan kepada rasul Allah yang
memiliki ketabahan yang luar biasa dalam menyampaikan risalahnya.
Muhammad SAW merupakan nabi
dan rasul yang terakhir. Ini bermakna tiada nabi dan rasul akan
dilantik selepas kewafatan baginda. Baginda telah menyampaikan
peringatan terakhir (iaitu Al Quran dan As Sunnah) kepada manusia
sebelum berlakunya hari kiamat.
Rasul diberi tugas oleh Allah. Secara umumnya, tugas nabi dan rasul
adalah membawa kebenaran, memberikan khabar gembira dan peringatan
kepada umatnya agar mereka menjadi umat yang beriman kepada Allah agar
tidak sengsara dunia dan akhirat. Para rasul diberi wahyu oleh Allah
yang membuktikan bahwa mereka adalah pembimbing dalam segala amal
perbuatannya pantas dijadikan cermin tauladan.
Apakah hikmah atau faedah diadakan Rasul dan Nabi ?
Antara faedahnya ialah Allah mahu diri NYA dikenali. Rasul dan Nabi
diutus kepada umat manusia agar umat manusia kenal Allah sebagai Tuhan
yang menciptakan alam ini. Dengan adanya Rasul dan Nabi, manusia akan
kenal dengan tepat dan siapa Tuhan yang sebenar, serta faham pula
kewajipan-kewajipan yang perlu ditunaikan sebagai seorang makhluk yang
diciptakan Allah SWT. Jika seseorang yang diciptakan Allah tidak kenal
siapa Tuhannya yang sebenar dan tidak mengakui keagungannya dengan jalan
yang sebenar, nescaya sesatlah dirinya dan segala amal kebajikan yang
dilaksanakannya tiada nilai disisi Allah.
Sifat-sifat Rasul dan Nabi
Ada 4 sifat yang Wajib bagi Rasul/Nabi. Ada 4 sifat yang Mustahil bagi Rasul/Nabi. Ada satu sifat yang Harus bagi Rasul/Nabi.
1. Siddiq maknanya Benar. Apa yang disabdakan oleh Rasul/Nabi adalah
benar dan dibenarkan kata-katanya. Siddiq dan sadiqul masduq. Rasul/Nabi
tidak berkata-kata melainkan apa yang telah diwahyukan oleh Allah SWT.
Mustahil Rasul/Nabi bersifat dengan sifat KIZZIB (Dusta ). Mustahil
Rasul/Nabi mengatakan sesuatu yang tidak dia ketahui dan tidak
diwahyukan Allah kepadanya. Firman Allah bermaksud: Tidaklah dia
(Rasulullah SAW) mengucapkan mengikut kemahuan hawa nafsunya. Apa yang
diucapkan tidak lain melainkan wahyu yang diwahyukan. (An-Najm: 3-4).
2. Sifat yang wajib bagi Rasul/Nabi adalah AMANAH. Amanah ialah
Rasul/Nabi akan melakukan sesuatu serta melaksanakan hokum-hukum Allah
dengan benar dan tepat sebagaimana yang diwahyukan Allah SWT. Dan juga
Rasul/Nabi tidak memungkiri janji.
“Barangsiapa yang berdusta atas nama ku, siapkanlah tempatnya di dalam api neraka “ (Bukhari, Muslim )
Maka mustahil Rasul/Nabi bersifat KHIANAT iaitu tidak amanah dan mungkir janji.
3. Wajib bagi Rasul/Nabi bersifat dengan sifat TABLIGH iaitu
menyampaikan. Rasul/Nabi menyampaikan kepada umatnya apa yang Allah
wahyukan kepadanya. Mustahil Rasul/Nabi bersifat dengan sifat KITMAN
iaitu menyembunyikan.
Wajib bagi Rasul/Nabi bersifat dengan sifat FATANAH iaitu bijaksana.
Rasul/Nabi mampu memahami perintah-perintah Allah dengan betul dan
tepat. Mampu pula berhadapan dengan penentang-epnentangnya dengan
bijaksana dengan bukti-bukti yang kukuh . Mustahil Rasul/Nabi bersifat
dengan sifat Jahlun iaitu bebal.
Dan satu sifat yang jaiz atau sifat yang harus bagi Rasul/Nabi ialah
Aradhul Basyariyah iatu untuk bersifat dengan sifat-sifat yang dipunyai
oleh manusia-manusia biasa. Seperti ingin makan, berkahwin, mempunyai
zuriat dan sebagainya
Salam semua semoga mendapat hidayah dari ilmu ini insyallah...
0 comments:
Post a Comment