1. Islam mengharamkan seseorang muslim
membuat apa-apa perbuatan atau ucapan yang mengiktiraf kekufuran atau
kesesatan. Termasuk dalam hal ini membesarkan agama lain dengan
mengucapkan ucapan yang mengagungkan atau mengiktiraf kekufuran, atau
melakukan amalan ibadah yang mempunyai makna menyembah atau menyeru
tuhan selain Allah. Maka, apa sahaja tindakan yang membawa kepada maksud
yang disebutkan tadi adalah haram jika dilakukan dengan perbuatan atau
ucapan. Jika disertai iktikad bahawa apa yang dilakukan itu benar atau
betul, maka dia menjadi kafir. Firman Allah: (maksudnya)
“Sesiapa yang kufur kepada Allah sesudah beriman (maka baginya kemurkaan Allah), kecuali orang yang dipaksa (melakukan kufur) sedang jantung hatinya tenang tenteram dengan iman; akan tetapi sesiapa yang terbuka dadanya menerima kufur maka atas mereka ditimpa kemurkaan dari Allah, dan mereka pula beroleh azab yang besar. (Surah al-Nahl, ayat 106)."
2. Dalam masa yang sama, Islam tidak membenarkan kita
menzalimi bukan
muslim dan Islam menyuruh kita melakukan kebaikan kepada bukan muslim
yang tidak memusuhi kita kerana agama kita. Firman Allah (maksudnya):“Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan memberikan sumbangan harta kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana agama (kamu), dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu; sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil. Sesungguhnya Allah hanyalah melarang kamu daripada menjadikan teman rapat orang-orang yang memerangi kamu kerana agama (kamu), dan mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu, serta membantu (orang lain) untuk mengusir kamu. dan (ingatlah), sesiapa yang menjadikan mereka teman rapat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim”. (Surah al-Mumtahah, 8-9)
3. Juga, Islam menyuruh kita mengucapkan ucapan yang baik kepada
orang yang mengucapkan ucapan yang baik kepada kita. Firman Allah:
(maksudnya):
“Dan apabila kamu diberikan penghormatan dengan sesuatu ucapan hormat, maka balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik daripadanya, atau balaslah dia (dengan cara yang sama). Sesungguhnya Allah sentiasa menghitung tiap-tiap sesuatu”. (Surah al-Nisa, 86).
Inilah adab Islami yang tinggi. Ia merangkumi sesama muslim atau kepada bukan muslim. Sehingga Ibn ‘Abbas r.a menyebut:
“Jika Firaun berkata kepadaku ‘semoga Allah memberkatimu, nescaya aku menjawab ‘untuk engkau juga’” (Riwayat al-Bukhari dalam al-Adab al-Mufrad).
Maka sudah pasti mereka yang tidak sejahat Firaun dan tidak memusuhi Islam lebih layak untuk menerima ucapan balas.
4. Oleh kerana dalam masalah mengucapkan tahniah ataupun “congratulating”
sempena perayaan agama lain mempunyai unsur seakan mengakui agama lain
–secara langsung atau tidak langsung-, dan dalam masa yang sama ada juga
nilai berbuat baik kepada bukan muslim yang tidak memusuhi Islam, maka
para ulama berkhilaf pendapat tentang hal ini. Bagi mereka yang melihat
unsur mengiktiraf kekufuran, mereka mengharamkan ucapan sempena perayaan
agama lain. Sementara bagi mereka yang melihat ia bukan berunsur
mengiktiraf kekufuran agama lain, sebaliknya sekadar melakukan barr ataupun
kebaikan kepada penganut agama lain yang tidak memusuhi Islam, maka
para ulama yang berpendapat sebegini mengharuskan ucapan tersebut dengan
syarat-syarat tertentu.
5. Tidak boleh dinafikan bahawa selain nas-nas al-Quran dan al-Sunnah
sebagai asas, faktor keadaan, zaman dan persekitaran mempengaruhi para
sarjana Islam dalam melihat kepada isu ini. Kitab-kitab yang ditulis
pada persekitaran muslim begitu dominan dan tiada keperluan untuk
melakukan ucapan tersebut kelihatan keras dan mengharamkan ucapan
sempena perayaan agama lain. Sementara, ramai juga sarjana terutama di
zaman kini yang mempunyai persekitaran yang baru dan keperluan untuk
memperlihatkan keharmonian Islam kepada bukan Islam, fatwa-fatwa mereka
ini lebih lunak dan mengizinkannya dengan syarat-syarat tertentu.
6. Syeikh Islam Ibn Taimiyyah r.h. (meninggal 728H) dalam karyanya
Iqtida al-Sirat al-Mustaqim dan muridnya al-Hafizd Ibn Qayyim
al-Jauziyyah r.h (meninggal 751H) dalam karyanya Ahkam Ahl al-Zimmah
dengan tegas mengharamkan hal ini. Mereka telah mengemukakan hujah dan
alasan mereka dalam mengharamkannya. Teras kepada perbincangan mereka
ialah perbuatan tersebut membawa erti menyerupai orang kafir dan
meredhai agama mereka. Fokus mereka adalah penyertaan seorang muslim
kepada upacara perayaan bukan muslim. Banyak pendapat-pendapat ulama
silam yang mereka petik. Pandangan kedua imam agung itu diikuti oleh
sesetengah para ulama terutama dari negara yang dominan penduduk muslim
seperti Arab Saudi. Maka Lajnah Fatwa Tetap Arab Saudi mengharamkan
ucapan selamat sempena perayaan agama lain.
7. Sementara Majlis Fatwa Eropah (The European Council For Fatwa and Research) yang dianggotai oleh ramai sarjana muslim membolehkan muslim memberikan ucapan tahniah atau selamat sempena perayaan mereka (Congratulating Non-Muslims on Their Festive Occasions).
Ini lebih dituntut apabila mereka terlebih dahulu mengucapkannya semasa
perayaan Islam. Ini berteras ayat dalam Surah al-Nisa, ayat 86 yang
kita sebutkan tadi. Pun begitu, mereka tetap mengharamkan muslim
menyertai perayaan agama lain. Hanya sekadar ucapan sempena perayaan.
8. Fatwa yang sama yang mengharuskan ucapan sempena perayaan agama
lain dikeluarkan oleh beberapa ulama lain seperti Dr Yusuf al-Qaradawi
dan al-Mustafa al-Zarqa. Antara hujah yang digunakan oleh al-Syeikh
Mustafa al-Zarqa adalah hadis Nabi s.a.w:
“Sesungguhnya telah lalu di hadapan Nabi s.a.w satu jenazah, lalu baginda bangun (untuk menghormati). Lalu diberitahu kepada baginda: “Itu jenazah seorang yahudi”. Baginda bersabda: “Tidakkah ia juga jiwa (insan)?” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim). Kata al-Zarqa: “Bangun tersebut sebagai menggambarkan penghormatan dan kemuliaan, tiada kaitan dengan akidah jenazah tersebut” (Fatawa Mustafa al-Zarqa, m.s 356. Damsyik: Dar al-Qalam).
Ertinya, beliau membandingkan mengucapkan selamat sempena hariraya
agama lain kepada penganutnya, bukan bererti mengiktiraf akidah mereka.
9. Dengan ini saya berpendapat, boleh mengucapkan selamat hariraya
kepada penganut agama lain sempena perayaan mereka dengan syarat ucapan
tersebut tidak mengandungi ungkapan yang syirik atau kufur seperti
menyebut ‘anak Allah’ atau tuhan selain Allah. Maka, memadai sekadar ‘selamat hariraya’ atau ‘selamat bergembira’ atau seumpamanya. Hal ini lebih dituntut jika semasa hariraya Islam mereka mengucapkannya.
10. Namun, seorang muslim tidak boleh turut merayakan hariraya agama
lain. sebabnya, perayaan agama merupakan upacara agama. Bukan muslim pun
tidak patut disuruh merayakan hariraya kita. Perpaduan antara kita
sesama rakyat muslim dan bukan muslim bukan dengan berkongsi hariraya,
tetapi dengan keadilan, berbuat baik dan tidak menzalimi antara satu
sama lain.
11. Apa yang penting, dalam dunia semasa yang Islam dituduh dengan
pelbagai tuduhan liar, kita patut menonjolkan imej Islam yang harmoni
dan baik. Dalam masa yang sama kita mesti menjaga benteng akidah kita.
kredit kepada drmaza.com
0 comments:
Post a Comment