Lembah Bujang merupakan salah satu tempat
bersejarah yang terkenal di Malaysia kerana mempunyai pelbagai khazanah
tinggalan zaman. Kedudukan Lembah Bujang adalah merangkumi kawasan
seluas 144 batu persegi dengan pembatasan Bukit Choras di bahagian
Utara, Sungai Muda di bahagian Selatan, Selat Melaka di bahagian Timur
dan Lebuhraya Utara - Selatan di bahagian Barat. Kedudukan ini dianggap
strategik kerana amat sesuai dijadikan destinasi bersejarah.
Ramai pelancong yang datang ke Lembah Bujang tertarik
dengan tinggalan sejarah di tapak arkeologi atau carigali seperti
runtuhan candi, struktur bandar dan pelabuhan terpendam, ratusan ribu
pecahan seramik, kaca dan manik dari China, Asia Barat atau Tanah Arab
serta dari India, patung-patung dan arca, batu bersurat serta peralatan
yang berkaitan dengan kehidupan masyarakat kuno. Penemuan semula semua
artifak sejarah ini telah membuktikan bahawa telah wujudnya sebuah
petempatan dan kerajaan pada masa yang lampau di Lembah Bujang.
Kawasan Lembah Bujang pernah dikaitkan dengan
Kerajaan Kedah Tua. Kerajaan Kedah Tua dikatakan bermula dengan
pembukaan petempatan di Lembah Bujang.
Nama Lembah Bujang adalah merujuk kepada perkataan
Sanskrit iaitu nama pangkal "Bujang" atau "Bhujangga" yang bermaksud
ular atau naga yang melambangkan kemakmuran sesuatu tempat. Kemakmuran
Lembah Bujang telah menarik minat ramai pedagang, terutama daripada
India, China dan Arab untuk singgah di sini. Manakala perkataan
"Bhujangga" diambil daripada perkataan asal iaitu "Phujangga" yang
membawa maksud golongan cerdik pandai atau "Brahmin" di dalam sistem
kasta Hindu. Dengan erti kata lain, nama Lembah Bujang diambil daripada
perkataan Sanskrit yang mempunyai pengaruh Hindu - Buddha.
Lembah bujang berkembang sebagai sebuah petempatan
dan pelabuhan kerana mempunyai ciri-ciri yang istimewa. Kebiasaannya,
sesebuah tempat atau kawasan dipilih sebagai petempatan adalah
berdasarkan beberapa kriteria. Antaranya ialah mudah didatangi kerana
kemudahan pengangkutan contohnya sungai dan jalan darat yang baik,
terlindung daripada bencana semulajadi dan serangan lanun serta bekalan
makanan yang mudah didapati.
Keadaan muka bumi Lembah Bujang sangat sesuai sebagai
sebuah petempatan kerana mempunyai pantai dan tebing di sepanjang
Sungai Merbok yang mudah dimudiki, jalan air semulajadi di sepanjang
Sungai Muda dan cerun bukit yang membolehkan pedagang berlindung.
Kemudahan jalan air ini dikatakan menarik minat pedagang-pedagang untuk
singgah di Lembah Bujang. Pedagang-pedagang terutamanya dari China akan
menggunakan jalan air ini sebagai jalan pintas untuk pergi ke pelabuhan
kerajaan-kerajaan lain seperti Langkasuka dan Srivijaya. Selain itu,
terdapat juga faktor-faktor lain yang menjadikan Lembah Bujang sebagai
tempat yang penting pada abad ke-4 hingga abad ke-11. Antaranya ialah
pedagangan yang wujud antara China dengan India.
Pedagang-pedagang dari kedua-dua negara ini
memerlukan tempat untuk mereka bertukar-tukar barang dagangan.
Selalunya, tempat yang terletak di pertengahan jalan perdagangan
kedua-dua negara akan dipilih sebagai pelaburan pertukaran barang.
Lembah Bujang dilihat sebagai tempat yang sesuai di kalangan para
pedagang untuk dijadikan pelabuhan untuk bertukar dan menyimpan
barang-barang.
Pedagang dari China juga menggunakan Sungai Merbok
sebagai jalan pintas untuk bertukar barang di pelabuhan
kerajaan-kerajaan lain terutamanya Langkasuka. Sungai Merbok digunakan
kerana ia dapat menjimatkan masa untuk cepat sampai ke destinasi
perdagangan berbanding dengan penggunaan Selat Melaka dan Laut China
Selatan yang memaksa mereka mengelilingi seluruh Kepulauan Melayu.
Lembah Bujang juga berfungsi sebagai tempat menunggu
pertukaran angin monsun di Selat Melaka dan Laut China Selatan. Keadaan
laut bergelora serta ribut laut yang berlaku semasa Angin Monsun Barat
Daya bertiup di Selat Melaka dan Angin Monsun Timur Laut di Laut China
Selatan memaksa pedagang-pedagang mencari tempat untuk berlindung dan
Lembah Bujang merupakan tempat yang sesuai untuk pedagang-pedagang
berlindung.
Para pedagang juga turut berdagang dengan
penduduk-penduduk tempatan di sekitar Lembah Bujang. Menurut H.G Quarith
Wales, kawasan Lembah Bujang memang telah sedia didiami oleh masyarakat
pribumi yang terdiri daripada Orang Asli dan mengamalkan sistem ekonomi
sara diri bergantung kepada pertanian dan hasil hutan seperti damar,
rotan dan kayu-kayan.
Barang-barang ini sangat diperlukan oleh para
pedagang untuk perdagangan mereka, manakala masyarakat tempatan
memerlukan barangan seperti kain, rempah, pinggan mangkuk, tembikar,
barang pertukangan untuk keperluan harian mereka.
Masyarakat Asli ini menganuti fahaman animisme dan
mudah menerima nilai-nilai baru. Ini memudahkan para pedagang yang
membawa bersama mubaligh-mubaligh bagi mengembangkan ajaran agama
masing-masing, sebagai contoh Pedagang India telah berjaya mengembangkan
agama Hindu dan Buddha pada abad ke-5 di Lembah Bujang. Lembah Bujang
seterusnya berkembang menjadi pusat penyebaran agama Hindu - Buddha yang
terkenal kerana sikap terbuka penduduknya dan tiada langsung menerima
penentangan daripada masyarakat tempatan.
Selain itu, Lembah Bujang juga berkembang sebagai
petempatan dan pelaburan disebabkan oleh fungsi Gunung Jerai. Kedudukan
Gunung Jerai yang merupakan gunung tertinggi di Barat Semenanjung Tanah
Melayu menjadikan kawasan Lembah Bujang sebagai tempat penting.
Pedagang-pedagang telah menjadikan Gunung Jerai
sebagai petunjuk arah dan panduan untuk mengelakan mereka sesat terutama
pada waktu malam. Puncak Gunung Jerai dapat dilihat dengan jelas dari
lautan.
Bagi pedagang dari India pula tertarik dengan keadaan
berdekatan dengan Gunung Jerai terutama Lembah Bujang kerana mempunyai
banyak air terjun dan subur untuk pertanian. Menurut ajaran agama Hindu,
tempat tinggi seperti Kaki Gunung Jerai adalah tempat suci. Oleh itu,
mereka memilih Lembah Bujang untuk mengembangkan Agama Hindu.
Abad ke-4 hingga abad ke-11 merupakan zaman
kegemilangan Lembah Bujang. Lembah Bujang telah muncul sebagai sebuah
pusat perdagangan terpenting di antara Laut Mediteranean dan China.
Lembah Bujang pernah berada di bawah naungan Kerajaan Srivijaya. Ini
membantu Lembah Bujang menjadi sebuah pelabuhan yang pesat.
Ramai pedagang yang singgah di sini untuk berdagang
dan bertukar barang. Pedagang-pedagang China mengenali Kedah Tua atau
Lembah Bujang sebagai "Yeh-po-ti" dan "Chieh Cha".
Pedagang India pula menggelarkan Lembah Bujang
sebagai "Kataha", "Katahanagara", "Kidaram", "Kadaram" dan "Kalagam"
manakala pedagang dari Arab mengenalinya sebagai "Kalah" atau "Qalha".
Lembah Bujang juga terdapat di dalam catatan dan sumber bertulis Barat.
Lembah Bujang dalam catatan Barat digelar sebagai "Quedah", "Quedaram",
"Kheddah", "Gedda" dan sebagainya.
Peninggalan Agama Hindu - Buddha yang ditemui di
Lembah Bujang merupakan kesan daripada proses kemasukan agama Hindu -
Buddha melalui perdagangan. Ia juga menunjukkan bahawa "Proses
Penghinduan" atau "Indianisasi" berlaku dengan ketaranya di utara Tanah
Melayu.
Lamb (1959) telah mengemukakan beberapa peringkat perkembangan kebudayaan di Lembah Bujang dan kawasan sekitarnya.
-
Peringkat Perkembangan Awal Pengaruh Buddha. Peringkat ini bermula pada abad ke-4. Kawasannya meliputi Bukit Meriam, Bukit Choras dan sekitar tepi pantai. Agama Buddha di bawa masuk melalui aktiviti perdagangan. Banyak candi dibina dan ditemui di kawasan-kawasan ini.
-
Peringkat Kegemilangan Kerajaan Srivijaya.
Pada abad ke-7 hingga abad ke-9, Lembah Bujang berada di bawah naungan Kerajaan Srivijaya. Lembah Bujang turut berkembang sebagai pusat perdagangan dan perkembangan agama Hindu di nusantara kerana kedudukannya yang berdekatan dengan Kerajaan Srivijaya. -
Peringkat Pengkalan Bujang. Peringkat ini merangkumi abad ke-10 hingga abad ke-14. Lembah Bujang telah mencapai taraf pelaburan entrepot. Agama Hindu-Buddha telah berkembang ke kawasan Matang Pasir, Merbok, Batu Lintang dan Tikam Batu.
-
Peringkat Kuala Muda. Peringkat ini berlaku pada abad ke 14. Perubahan muara Sungai Muda telah menyebabkan perkembangan kebudayaan semakin malap. Candi-candi banyak dibina di kawasan pedalaman.
Ahli-ahli sejarah lain pula mengatakan agama
Hindu-Buddha dibawa masuk ke Lembah Bujang melalui tiga tahap. Tahap
pertama ialah tahap Buddha awal. Ia berlangsung dari abad ke-4 hingga
abad ke-5. Mubaligh-mubaligh agama Buddha telah masuk untuk berdagang
bersama pedagang-pedagang India.
Tahap kedua ialah tahap Hindu iaitu penganut Dewa
Siva. Tahap ini berlaku dari abad ke-6 hingga abad ke-8. Pada masa ini,
Kerajaan Srivijaya ialah pusat penyebaran agama Hindu yang terkenal. Ia
sekaligus dibawa ke Lembah Bujang melalui aktiviti penaklukan,
perkahwinan dan hubungan diplomatik. Pada masa itu, Lembah Bujang masih
berada di bawah naungan Kerajaan Srivijaya. Lembah Bujang seterusnya
menjadi pusat agama Hindu menggantikan Srivijaya.
Tahap yang terakhir ialah tahap Buddha aliran
Mahayana. Ia bermula pada abad ke-9 hingga abad ke-14. Pada masa ini,
penduduk tempatan telah berkemahiran membina candi dan menguasai tulisan
India terutamanya tulisan "Pallawa".
Pengaruh Lembah Bujang mula merosot apabila agama
Islam dibawa ke Tanah Melayu oleh pedagang-pedagang Arab dan kemunculan
beberapa pelaburan baru seperti Melaka, Acheh, Singapura dan sebagainya.
Penduduk sekitar Lembah Bujang mula menganut agama Islam dan
menghapuskan bukti-bukti peninggalan agama Hindu-Buddha.
Selain itu, perubahan muara Sungai Muda dan
sungai-sungai berdekatan yang semakin cetek menyebabkan pedagang beralih
ke pusat perdagangan lain.
Penulisan sejarah di Kedah Tua amat bergantung kepada
peninggalan-peninggalan arkeologi di Lembah Bujang. Proses carigali
adalah salah satu kaedah arkeologi. Penyelidikan terhadap arkeologi di
Lembah Bujang telah dimulakan pada sekitar tahun 1840an oleh Kolonel
James Low. Penemuan ini menarik minat pengkaji-pengkaji lain untuk
membongkar sejarah Kedah Tua.
Di sekitar Lembah Bujang sehingga hari ini, sejumlah 41 buah tapak arkeologi atau Tapak Tanah Bersejarah telah dikenalpasti.
Tapak arkeologi atau Tapak Tanah Bersejarah tadi
mengandungi pelbagai tinggalan sejarah, seperti struktur atau jumpaan
artifak sama ada berkaitan dengan perdagangan atau yang berkaitan dengan
artifak keagamaan atau struktur bangunan candi.
Artifak perdagangan terdiri daripada pecahan seramik
tembikar tanah, tembikar batu, porselin, kaca, manik serta peralatan
yang digunakan oleh masyarakat kuno. Artifak keagamaan pula terdiri
daripada candi, patung-patung dan arca.
Kebanyakan barang-barang yang ditemui ini dibuat
daripada tanah liat. Bahan binaan untuk candi pula terdiri daripada batu
bata, batu sungai, mineral laterit dan batu granit.
Terdapat beberapa candi yang terkenal di Lembah
Bujang yang telah ditemui, antaranya ialah Candi Bukit Batu Pahat (Tapak
8), Candi Kampung Pangkalan Bujang (Tapak 19,21 dan 22), Candi Estet
Sungai Batu (tapak 5 dan 11/3), Candi Kampung Pendiat (Tapak 16), Candi
Kampung Permatang Pasir (Tapak 31) dan Candi Kampung Bendang Dalam
(Tapak 50).
Candi-candi ini menjadi bukti bahawa Lembah Bujang
pernah menjadi pusat penyebaran agama Hindu suatu ketika dahulu. Walau
bagaimanapun, sebahagian daripadanya telah musnah dan struktur asalnya
tidak dapat dibentuk semula daripada bencana alam seperti banjir,
hakisan, Perang Dunia II ataupun dimusnahkan oleh penduduk tempatan.
Namun begitu, candi-candi ini tetap menjadi tarikan utama pelancong dari
dalam dan luar negara untuk mengunjungi Lembah Bujang.
0 comments:
Post a Comment